Talitha gaat weer (een beetje) freelancen

freelance creative copywriter potloden

Vorige keer kon je al lezen hoe ik wanhopig op zoek ben naar de magische plek der succesvolle mensen waar je zelfdiscipline per kilo kan kopen. Ik heb allerlei projectjes in mijn hoofd, maar kom er nooit aan toe. Want Netflix. En de HUMO. En boeken. En mijn kat knuffelen. Enfin, één projectje heb ik nu toch al een beetje op poten gezet. Oké, ik heb nog geen website of iets dergelijks, maar ik heb het wel al eens uitgeschreven. Da’s al iets.

Ik wil namelijk graag wat meer freelance werken. Deed ik een paar jaar lang in Amsterdam naast mijn baan, maar eenmaal terug in België had ik geen zin in alle typisch Belgische rompslomp rond het bijberoep-statuut. Behalve af en toe een artikel of reportage schrijve voor Charlie Magazine deed ik eigenlijk niets meer als freelancer. En dat vind ik nu wel jammer. Bij deze: ik wil weer wat freelance projectjes doen. Bel me, schrijf me, mail me, app me, laat me nog iets weten!

Waar kan je mij freelance voor inhuren?

* Vacatures schrijven en algemene employer branding. Ooit mee begonnen als copywriter bij een digitaal mediabedrijf in Amsterdam, waarop steevast bizar veel enthousiaste sollicitatiebrieven volgden. Fun fact: die teksten werden eens gespot door de HR-afdeling van Mediahuis, die prompt vroegen ‘welk bureau die had geschreven?’ Bleek dat niks meer dan mijn eigenste basic IKEA-bureautje te zijn, met enkel een MacBook en een verdwaalde Belg aan. Vond ik leuk. Originele, opvallende en vlot lezende vacatures schrijven die niét verzuipen in het bullshitjargon en spin-in-het-web-clichés is nog steeds een bijzonder onderschat deel van copywriting. Gelukkig vind ik dat tof om te doen én kan ik het goed. BINGO!

* Eindredactie van teksten. Vind ik ook tof, zo’n beetje zagen over zoeken naar andermans fouten. Allez, ‘constructief meedenken’ over ‘het bijschaven’ van ‘de verbeterpuntjes’ hè, om het in HR approved lingo te zeggen. Doe ik ook heelder dagen in mijn huidige job, voor alle commerciële artikels, interviews en reportages die door freelance copywriters worden geschreven. Deed ik ook al in mijn vorige jobs, zowel in Antwerpen als Amsterdam, voor alle teksten van in-house copywriters en redacteuren. Geef mij artikels en boeken om te redigeren, jong, en ik ben content. Plus: ik doe het niet zomaar op gevoel. Ik heb een bachelor- en masterdiploma in de literatuurwetenschap, wat in de Echte Grotemensenwereld verder helemaal geen enkel nut voor anything heeft, maar wél bewijst dat ik snap hoe een goed verhaal in elkaar zit, of dat nu één enkele tekst of een volledig boek betreft. Tekstueel en structureel redigeren: I’m your girl. 

* Creatieve insteken voor (blog)artikels bedenken. Wederom iets wat ik in mijn vorige jobs aan de lopende band deed en nu vaak ook nog. Je kan namelijk wel heel graag een artikel willen schrijven over die fantastische robotgrasmaaiers van je en hoe handig die wel niet zijn en hoe hard je lezers die wel niet nodig hebben in hun leven, maar een lap tekst met ‘waarom robotgrasmaaiers handig zijn’ als headline interesseert werkelijk niemand ene robotisch aangestuurde moer. Een lijstje met boeken om deze zomer lekker te liggen lezen in je luie tuinstoel, in al die zeeën van tijd die je overhoudt terwijl je robot het gras maait? Een pak boeiender.

* Artikels schrijven. Het is te zeggen: soms. Ik ben namelijk wel kieskeurig. Fijne redactionele artikels over onderwerpen die ik zelf boeiend vind, waarin ik de vrijheid krijg om (min of meer) mijn eigen tone of voice te gebruiken, zoals ik dat vaak bij Charlie Magazine mag doen? VOOR CENTJES DAN NOG WEL? Graag! Doorsnee commerciële copy voor een random merkje? Neen, dank u. Worden andere schrijvende medemensen veel gelukkiger van. Het is gewoon mijn ding niet 🙂

Wat doe ik, veeleisend millennial vrouwmens dat ik ben, niet?

* Algemene website copy schrijven. Of flyer copy. Of mailing copy. Of wat ik hierboven, bijzonder misleidend onder het kopje ‘waar kan je mij voor inhuren?’, al vermeldde als dingen die ik liever niet doe. Standaard commercieel copywerk, dus. Been there, done that, is voor mij tegenwoordig niet zo interessant meer. 

* Ook: SEO copy. Behalve subtiel verwerkt in vacatureteksten, obviously

* Complete creatieve campagnes bedenken of uitvoeren. Niet omdat ik dat niet leuk vind of niet goed kan, because I do and I do, zeer zeker, maar dat doe ik al fulltime voor mijn vaste werkgever. En die zou dat niet zo tof vinden. 

Of ik die grote mond ook een beetje kan bewijzen met wat referenties enal?

Goh, ja. Ik heb copy geschreven en/of concepten bedacht en/of vacatures geschreven en/of eindredactie uitgevoerd voor werkgevers als:

  • Wayne Parker Kent (o.a. de online merken NSMBL, Beautify, WANT, Manners, Culy, Famme, Froot)
  • Wayne Parker Kent België (de online merken NSMBL, Famme, Culy, Manners)
  • Mediahuis België
  • TMG (Telegraaf Media Groep)
  • DPG Media Advertising (o.a. de merken HLN, Nina, De Morgen, HUMO)
  • Prophets
  • Charlie Magazine
  • Bataillon Belette
  • KULT
  • Mare

Bij die werkgevers heb ik gewerkt aan projecten voor belachelijk veel merken, zoals o.a. Booking.com, Google, Samsung, Rituals, Disney, Nespresso, L’Oréal, Diesel, Mercedes, SEAT, MINI, Philips, KBC, Payconiq, Bacardi, Desperados, Carrefour, Crelan, Audi, Toerisme Vlaanderen, Q8,…

En aja, mijn virtuele prijzenkast is ook al een beetje gevuld: 

  • Zilver behaald bij pitchwedstrijd Jonge Honden
  • Zilveren Grand Prix Content Marketing Award voor Best B2C Campaign
  • Gouden Grand Prix Content Marketing Award voor Best Creation (Branded Vlog)
  • Content Marketing Institute Award voor Best Content Marketing Multi-Year Program

Dus ik kan wel dingen.

Overtuigd? Stuur me een mailtje. Of stuur potentiële opdrachtgevers mijn kant uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *