Freelance copywriter

Ik werk fulltime als creative bij DPG Media Advertising, waar ik creatieve (branded content) concepten bedenk voor al onze merken (tv, radio, online, kranten en magazines). Daarnaast werk ik ook af en toe als freelance redacteur, o.a. bij Charlie Magazine. En ik ben beschikbaar als freelance creatieve copywriter!

Wat betekent dat concreet? Dat ik creatieve copy schrijf. Geen saaie kleurloze teksten waar geen spatje persoonlijkheid in terug te vinden is, maar copy die eruit springt. En ja, ik weet het, dat zeggen ze allemaal. Maar een paar minuutjes rond klikken op deze blog bewijst mijn punt wel. Ik schrijf copy met een smoel, waarvan de lezer niet na drie zinnen al in een coma glijdt. Op zoek naar copy met ballen? Holla at deze copywriter.

Wat doe ik dan zoal als freelance creatieve copywriter?

* Vacatures schrijven, plus algemene employer branding. Originele, opvallende en vlot lezende vacatures schrijven die niét verzuipen in de spin-in-het-web-clichés is namelijk nog steeds een waanzinnig onderschat deel van copywriting. Terwijl potentiële werknemers je bedrijf toch een beetje tof en bijzonder moeten vinden, niet? Saaie standaardteksten vol bullshitjargon en jeukwoordjes doen je bedrijf er niet uitspringen, laat staan dat sollicitanten zich er al spontaan zien werken. Met een beetje creatieve copy geef je je bedrijf en vacature een aantrekkelijke smoel. Let me do that for you. 

* Creatieve insteken voor (blog)artikels bedenken. Doe ik op professioneel vlak al jarenlang. Je kan namelijk wel heel graag een (branded content) campagne willen over die fantastische robotgrasmaaiers van je, met talloze artikels over hoe handig en levensnoodzakelijk die wel niet zijn, maar een lap tekst met ‘waarom robotgrasmaaiers handig zijn’ als headline interesseert werkelijk niemand ene robotisch aangestuurde moer. Een lijstje met boeken om deze zomer lekker te liggen lezen in je luie tuinstoel, in al die zeeën van tijd die je overhoudt terwijl je robot het gras maait? Een pak boeiender.

* Eindredactie van teksten en redigeren van boeken. Kan ik me ook enorm mee amuseren, zo’n beetje zagen over zoeken naar andermans fouten. Allez, ‘constructief meedenken’ over ‘het bijschaven’ van ‘de verbeterpuntjes’ hè, om het in HR approved lingo te zeggen. Doe ik ook dagelijks in mijn huidige job, voor alle commerciële artikels, interviews en reportages die de door mij ingehuurde freelance journalisten schrijven. Plus: ik doe het niet zomaar op gevoel. Ik heb een bachelor- en masterdiploma in de literatuurwetenschap, wat in de Echte Grotemensenwereld verder helemaal geen enkel nut voor anything heeft, maar wél bewijst dat ik snap hoe een goed verhaal in elkaar zit, of dat nu één enkele tekst of een volledig boek betreft. Tekstueel en structureel redigeren: I’m your girl. 

* Artikels schrijven. Het is te zeggen: soms. Ik ben namelijk wel kieskeurig. Fijne redactionele artikels over onderwerpen die ik zelf boeiend vind, waarin ik de vrijheid krijg om (min of meer) mijn eigen tone of voice te gebruiken, zoals ik dat vaak bij Charlie Magazine mag doen? VOOR CENTJES DAN NOG WEL? Graag! Doorsnee SEO-blogposts? Neen, dank u. Been there, done that, graag wat anders nu.

* Website copy schrijven. Om je merk of platform een smoel en een eigen tone of voice te geven. Om de aandacht van je lezer te grijpen. Om je verhaal helder, vlot en overtuigend te vertellen op een manier die blijft hangen. Maar niét om zomaar wat pagina’s te vullen en SEO-puntjes te scoren bij Google. Natuurlijk is SEO altijd belangrijk bij eender welke (commerciële) website, dus dat houd ik zeker wel in gedachten bij het schrijven. Mijn principe is echter: SEO killed the copywriting star. Voor puur SEO-gerichte copy weiger ik mijn virtuele pen om te buigen. Een goed verhaal brengen is mijn primaire focus. 

Of ik die grote mond ook een beetje kan bewijzen met wat referenties enal?

Goh, ja. Ik heb creatieve copy geschreven en/of concepten bedacht en/of vacatures geschreven en/of eindredactie uitgevoerd voor werkgevers als:

  • Wayne Parker Kent (o.a. de online merken NSMBL, Beautify, WANT, Manners, Culy, Famme, Froot)
  • Wayne Parker Kent België (de online merken NSMBL, Famme, Culy, Manners)
  • Mediahuis België
  • TMG (Telegraaf Media Groep)
  • DPG Media Advertising (o.a. de merken HLN, Nina, De Morgen, HUMO)
  • Prophets
  • Charlie Magazine
  • Bataillon Belette
  • KULT
  • Mare

Bij die werkgevers heb ik gewerkt aan projecten voor belachelijk veel merken, zoals o.a. Booking.com, Google, Samsung, Rituals, Disney, Nespresso, L’Oréal, Diesel, Mercedes, SEAT, MINI, Philips, KBC, Payconiq, Bacardi, Desperados, Carrefour, Crelan, Audi, Toerisme Vlaanderen, Q8,…

En aja, mijn virtuele prijzenkast is ook al een beetje gevuld: 

  • Zilver behaald bij creative pitchwedstrijd Jonge Honden
  • Zilveren Grand Prix Content Marketing Award voor Best B2C Campaign
  • Gouden Grand Prix Content Marketing Award voor Best Creation (Branded Vlog)
  • Content Marketing Institute Award voor Best Content Marketing Multi-Year Program

Dus ik kan wel dingen.

Overtuigd? En toevallig zelf een freelance creatieve copywriter nodig? Stuur me een mailtje. Of stuur potentiële opdrachtgevers mijn kant uit.