Een dag in het leven van de copywriter

Ik werk als creative copywriter voor een reclamebureau dat deel uitmaakt van een digitaal mediabedrijf. Het woordje ‘creative‘ slaat op het feit dat mijn functie is toegespitst op advertising.

Andere copywriters vullen hun dagen meestal met het schrijven van productomschrijvingen, websiteteksten en nieuwsbrieven. Doorgaans niet erg spannende teksten over niet erg spannende dingen, met een SEO-sausje eroverheen.

(Ik durf dat te beweren omdat ik het zelf lang heb gedaan als bijbaan. En genoeg afgestudeerde literatuurwetenschappers ken die erin verzeild zijn. En niet meer uit geraken.)

Eerlijk: ook in mijn functie moet ik standaardtekstjes zoals vacatures en uitnodigingen schrijven, daar kom je als copywriter niet onderuit. Maar dat maakt gelukkig slechts 10% van mijn werk uit. Als copywriter des huizes bewaak ik de tone of voice van ons bedrijf met mijn leven, en die tone ligt heel dicht bij die van mezelf. Wij zijn geen doorsnee mediabedrijf en dus praten we ook niet zo. Ik heb het geluk dat ik zelfs de standaardtekstjes die elke copywriter moet schrijven creatief en spannend mag maken.

Welja, behalve persberichten. Die zijn nu eenmaal wat ze zijn.

Maar goed, wat doe ik dan de overige 90% van de tijd dat mijn functie precies zo creative en advertising enal maakt? Omdat ik weet dat jullie massaal slapeloze nachten beleven door die prangende vraag, heb ik er maar eens een blogpost over geschreven. Graag gedaan.

9:00

Ik probeer altijd tussen 9:00 en 9:15 op kantoor te zijn. Soms ben ik er dan als eerste van mijn team. Dan begint mijn dag met het uitschakelen van het alarm op onze afdeling. Da’s best een onderneming, want vorige week ging het zo fout dat het ding een kwartier lang heeft geloeid en we de alarmcentrale moesten bellen omdat niemand het kon fixen en mijn hele team vervolgens een half uur niet naar binnen kon om te werken.

Omdat die ervaring echt super was, probeer ik voortaan nooit meer als eerste op kantoor te zijn. Als dat onverhoopt wel zo is, ga ik meteen over op de volgende stap van mijn kantoorroutine: koffie halen in de keuken. Daar sta ik dan nog even te kletsen met collega’s en zeiken over de regen en hoe druk het wordt die dag en wellicht ook over alle vuile vaat die nog op het aanrecht staat omdat iemand weer eens vergeten is om de vaatwasser uit te ruimen.

9:30

Wanneer iedereen van het team op kantoor is (te verstaan: onze twee creative directors, alle designers en ikzelf), gaan we stand-uppen. Hoewel we uiteraard allemaal friggin’ hilarious zijn, heeft stand-up in dit geval niks met comedy te maken, maar alles met vreselijke kantoortaal (die, jazeker, ook voorkomt in hippe mediabedrijven met een gemiddelde leeftijd van 27 en bovengemiddeld veel knotjes en culottes). Het betekent dat we een halfuurtje bij elkaar staan om de briefings te bespreken en het werk te verdelen.

(Een briefing is een opdracht van een merk voor een reclamecampagne. Die sturen ze naar verschillende reclamebureaus en het bureau dat met de beste pitch – een creatief voorstel voor een campagne – komt, wint en mag de campagne maken. En verdient dus geld.)

Op elke briefing wordt één copywriter en minstens één designer gezet. Als enige copywriter neem ik zo’n 90% van de briefings voor mijn rekening, de overige 10% schrijft onze creative director copy. Voor grote briefings plannen we een aparte brainstorm in met een klein groepje creatives (= jargon voor designers, copywriters en videomensen).

10:00

Als al het werk verdeeld is, ga ik aan mijn bureau zitten (of staan, want ik heb sinds kort een ergonomisch bureau, YES). Ik stel mijn to-do list op voor die dag. Ik check en beantwoord mijn mail. Daarna lees ik de laatste nieuwe artikels op Adweek, De Beste Social Media en een paar van onze magazines.

10:15

Als eerste pak ik meestal de kleine klusjes aan. Een vacature of persbericht schrijven, of iets dergelijks. Soms moet een voorstel echter voor 12 uur af en dan moet ik daar alvast aan beginnen. Wij hebben best veel ad hoc werk, waarbij een klant ineens bedenkt dat ze iets toch 24 uur eerder moeten opgeleverd krijgen, of iemand van sales binnenrent met de boodschap dat we NU METEEN iets geniaals in elkaar moeten flansen als we niet 10K aan inkomsten willen verliezen. Of zoiets. Ik vind dat meestal niet zo erg, want it keeps things interesting.

12:00

Op maandag en dinsdag hebben we voldoende verse boodschappen in de keuken om daar gratis te lunchen. Op andere dagen is er te weinig vers brood en divers beleg naar mijn smaak en ga ik uit lunchen. Dat varieert van burrito’s van Salsa Shop of fried rice van Asian Kitchen tot een snelle vettige McDonald’s. Als ik toch eventjes gezond moet doen van mezelf haal ik een bak sla bij SLA.

Als er iets is wat ik mis aan België – behalve het frietkot – dan is het de belegdebroodjescultuur. Ik mis smoskes, y’all. Maar echt zo erg. Een ‘belegd broodje’ in Nederland is meestal niks meer dan een pistolet met kaas, een plakje tomaat en smerige zoete mayo. Waar je makkelijk 5 euro voor betaalt. Had ik al gezegd dat ik smoskes mis? #smoskesforholland

12:45

Ik copy check de advertorials die onze redacties schrijven voor merken. Het is belangrijk dat commerciële teksten foutloos naar klanten worden gestuurd en als ik ze niet check dan, tja… Laten we zeggen: het is nodig.

13:30

In de namiddag duik ik in de grotere klussen. Soms zit ik bij een brainstorm om een grotere campagne te bedenken. Of ik ga meteen aan de slag met ideeën voor een kleinere briefing. Either way schrijf ik het creatieve voorstel. Van opdracht, doelstelling en doelgroep tot insights, strategische keuzes, concept, uitwerking, distributie en effect.

Het belangrijkste daarbij is het concept. Dat is the big idea dat je probeert te verkopen. Een pitch moet verhalend en spannend genoeg zijn dat ik het merk (en later ook de consument) erin kan meezuigen. Ze moeten meteen geïntrigeerd zijn. Vaak begint de introductie van een concept dan ook met een rationale: een paar rake zinnen om een bepaald probleem te schetsen. Hiermee mik je op herkenbaarheid en bouw je het verhaal op. Vervolgens vat je de oplossing samen in één zin, gevolgd door een supersexy tagline. BAM. De klant is onder de indruk. En dan doe je het concept uit de doeken. In begrijpelijke maar aantrekkelijke taal. Een logisch verhaal. Maar wel eentje dat origineel is. Het moet klikken bij de klant. Pas dan willen ze het namelijk hebben.

Op één dag schrijf ik soms wel vier van dit soort voorstellen. Vaak hebben we tussendoor nog een review, waarbij een creative director aanschuift, ik ‘m mee door de presentatie heen neem en hij commentaar levert. Ik loop vaak heen en weer tussen onze afdeling en sales, om bijvoorbeeld het budget van de klant te checken. Als een voorstel af is, sturen we het naar sales, dat het vervolgens bij de klant presenteert.

In de namiddag ga ik tussendoor ook meestal een kwartiertje naar buiten: gewoon een wandelingetje maken, koffie halen, of langs de Etos slenteren.

17:30

Tussen 17:30 en 18:00 ga ik naar huis. Als mijn werk af is. En als het goed is.

En jij? Welk beroep heb jij en hoe ziet een doorsnee werkdag er uit? Ik ben ontzettend benieuwd, dus laat het zeker weten in de comments of in een eigen blogpost!

9 thoughts on “Een dag in het leven van de copywriter

  1. Zo leuk! En hahaha, dat van dat alarm herken ik. Ik ben sowieso nooit de eerste, maar wel soms een van de laatsten op het werk en dan moet dat rotding natuurlijk ook worden ingeschakeld. Als ik zie dat ik echt een van de enige overblijvers ben, begin ik toch maar af te sluiten omdat ik dat alarm echt het moeilijkst te bedienen onding ever vind, haha 😀

  2. Dit is zo fijn om te lezen, want ik vraag me vaak af wat andere mensen nu eigenlijk doen zo de ganse dag. Heb je nooit last van inspiratieloze dagen? Want als je zo’n 4 ideeën per dag uit je mouw moet schudden, moet je toch behoorlijk alert zijn. Dat zou al niets voor mij zijn. Ik heb vaak tijd nodig om iets te bedenken en op punt te krijgen.

    1. Het fijne is dat elke briefing altijd een eigen team krijgt, dat afhankelijk van de grootte van de opdracht kan variëren van 2 mensen (copywriter + designer) tot een stuk of 8. Je brainstormt met het hele team over de inhoud van het voorstel, dus ik moet nooit in mijn eentje het warm water uitvinden. Er een overtuigend en origineel verhaal van maken doe ik wel by myself, maar doordat ik altijd het creatieve proces meemaak waarin een idee tot stand komt, heb ik altijd wel voldoende inspiratie. Kleinere opdrachten die op mijn bord belanden zonder dat ik erbij betrokken was, zijn moeilijker. En bij heel basic dingen, zoals campagnes voor een prullenbak of een magnetron, ja, dan zit ik wel es met mijn handen in het haar over hoe ik dat in godsnaam sexy kan maken…

  3. Zalig om te lezen, ik herken veel vanuit mijn tijd bij een reclamebureau. Nu ben ik content marketeer/project manager, wat wil zeggen dat ik de – soms wat saaiere – SEO-teksten schrijf, maar vooral heel wat klantenmeetings doe en daar strategisch nadenk over waar ze naartoe moeten met hun marketing. En ik geef ook workshops. Dat echt creatieve mis ik soms wel, maar ik ben niet zo geschikt om constant ideeen te moeten bedenken. En mijn schrijfstijl is best ok, maar mensen zoals jij springen er toch net nog een beetje meer uit. Maar ik ben heel blij met mijn job, heel gevarieerd en als ik wil schrijven dan kan ik dat 😉

    1. Vind ik ook erg interessant, want ik wil mezelf binnenkort wel meer verdiepen in de strategische kant. Ik geef de voorkeur aan het creatieve, maar wil graag bijleren van onze strategen. Daar hapert mijn kennis nog. Ik snap ook zeker wat je leuk vindt aan je functie, want je bent een beetje bij alle kanten van het proces betrokken en da’s lekker afwisselend. Zelf ben ik blij dat ik niet veel met klanten moet dealen, daar ben ik niet mensenmens genoeg voor 😉

  4. Echt super fijn om dit te lezen! Heel interessant om te zien hoe iemand anders zijn dag invult. Ik werk in ‘de bank’. Mijn dag begint om 8.30u vaak met het alarm uitzetten :p gelukkig nog geen al te grote problemen mee gehad. Ik maak onze postzak klaar, check m’n mails. Vanaf 9u gaat het kantoor open en mogen de klanten binnen. Dus ik help mensen verder en maak de mailbox van het kantoor leeg. Om 12.30u middagpauze. Om 13.30u weer beginnen en dan is het kantoor toe dus geen klanten meer maar dan doe ik vaak troepjeswerk. Vragen oplossen van ’s morgens, helpdesk bellen, administratie, controles, geldautomaten vullen, … En om 17u heb ik gedaan!

Geef een reactie