De allereerste gastblog van mijn compleet ondoordachte impromptu #40dagenbloggen-actie is er! Hoera! Allemaal lekker op de valreep, want zo doen we dat op deze blog. We praten hier overigens ook meestal niet over onszelf in de eerste persoon meervoud, maar kijk. Soms gebeuren er al eens gekke dingen. ANYWAY. Het gastbloggen wordt afgetrapt door Evi van Evi’s Journey.
Evi leidt een totaal ander leven dan ik (met een bijzonder schattig kindje, bijvoorbeeld, en met regelmatig hardlopen en zelf koken en zo van die dingen waar ik nog nooit van gehoord heb), maar toch herken ik me vaak in haar. Ze verslindt bijvoorbeeld ook boeken – meestal zelfs dezelfde als ik – en houdt van Harry Potter herlezen. Maar Evi is ook vaak de enige die in de comments onder mijn hysterische posts over werk en drukte en ambitie en presteren en niet tegen failure kunnen niét haar verbazing/bewondering/afschuw uitspreekt, maar simpelweg herkenning. Want Evi is naar eigen zeggen heel erg hetzelfde als ik op die vlakken.
Het is dan ook weinig verbazend dat ze voor deze gastblog haar oog liet vallen op die ene post over time management die ik ooit eens schreef. Enfin, ik denk toch dat ze op die post doelt als ze dat zegt, want het enige wat ik daar eigenlijk in doe is zagen dat ik het allemaal niet kan. Kortom, de inspirerende uplifting content waarvoor jullie hier elke dag terugkomen! Maar hey, gelukkig is hier dan Evi, die jullie voor de verandering eens iets écht nuttigs laat lezen op deze blog. Doe er uw voordeel mee, zou ik zeggen. (Vooral het stukje over werken in blokken – zeker mails checken! – vond ik interessant en ga ik definitely eens uitproberen deze week.)
So without further ado… Evi!
Vorige week las ik bij Talitha een geweldig fijne oproep: gastbloggen op elkaars blog 🙂 Ik was meteen gewonnen voor het idee. En al helemaal omdat ik een onderwerp mocht kiezen waar zij tijdens de veertig dagen bloggen al eens over schreef en ik daar nu volledig mijn ding met mocht doen. Haar post over time management vond ik zelf een hele boeiende. En het zette me aan het denken over hoe ik probeer om toch dingen gedaan te krijgen. Bij deze dus mijn 5 tips om in een drukke job en/of dag erin te slagen om je tijd goed te besteden.
1. Planning
Aan het begin van elke week – en vaak eigenlijk zelfs al op zondagavond – maak ik een overzicht met alle dingen die ik die week wil en moet doen. Doorheen de week vul ik dat verder aan. Maar het vormt de basis voor mijn werkweek. De reden waarom ik dat op zondagavond al doe? Het schept rust in mijn hoofd. En zorgt ervoor dat ik op maandag meteen aan de werkweek kan beginnen. Ik maak die planning trouwens in Word. Nadien print ik het document. Want niets voelt zo goed als op het einde van de week papieren te hebben waarop heel veel dingen zijn doorstreept :) En digitaal voelt dat toch niet helemaal hetzelfde aan.
2. Dagelijkse prioriteiten
Elke avond noteer ik in mijn LIV Planner de belangrijkste to do’s voor de dag erop. En de dingen waar ik prioriteit aan wil/moet geven. Ik probeer ze bewust beperkt te houden – vaak een zevental als het om grotere dingen gaat – want anders weet ik op voorhand al dat ik ze niet kan realiseren.
3. Werken in blokken
Doorheen de dag probeer ik zoveel mogelijk in blokken te werken. Concreet betekent dat dat ik mijn mails niet meteen beantwoord als ze binnen komen, maar wel op bepaalde tijdstippen doorheen de dag. Bijvoorbeeld ’s ochtends een uur, ’s middags nog eens en dan ’s avonds om de dag af te sluiten. Hetzelfde geldt voor schrijfopdrachten, creatieve opdrachten,… Ik probeer zoveel mogelijk gelijkaardige taken te bundelen. En die dan in 1 blok af te werken. Door op die manier te werken ben ik minder afgeleid. En kan ik me veel beter gedurende een paar uur concentreren.
4. Lege inbox
Oké, dit geldt voor mij in theorie. Mijn inbox raakt nooit leeg. Maar wat ik wel elke dag probeer te doen is streven naar een inbox met 70 of minder mails. Waarom? Omdat ik anders het overzicht verlies en in paniek raak 🙂 Ik probeer zoveel mogelijk structuur aan te brengen in mijn mailbox en met mappen te werken. Heb ik een mailtje beantwoord of genoteerd op mijn to-do-lijst? Dan verdwijnt het in een map.
5. Neen leren zeggen
Dit is er eentje waar ik zelf nog gigantisch veel werk aan heb: neen leren zeggen. Ik vind dat oprecht moeilijk. Waarschijnlijk omdat ik een grote pleaser ben en mensen niet teleur wil stellen. Of omdat ik daardoor vaak ook uit mijn comfort zone kom. En nieuwe dingen leer. Maar het zorgt er ook voor dat ik mezelf in tijdsnood breng. En dus heel wat extra uren aan het werk spendeer. Tal van collega’s zeggen wel zo nu en dan eens neen. En worden daar niet anders door bekeken. Dus probeer ik dat nu ook. Of in ieder geval ‘neen, maar…’ 🙂 Want toegegeven, het is wel iets waardoor je grenzen kan afbakenen. En dingen gedaan kan krijgen!
Betekenen al deze trucjes dan dat ik elke dag mijn to-do-lijst volledig kan afvinken? En perfect aan time management doe? Neen! Er zijn dagen dat het zelfs grandioos de mist ingaat. Maar er zijn ook evenveel dagen dat het me wel lukt. Of dat ik er in ieder geval in slaag om heel wat of een aantal van mijn taken te schrappen. En dat zijn dagen waarop ik denk “hoera, goed gedaan vandaag!” en een gelukzalig gevoel krijg.
Welke trucjes gebruiken jullie om dingen gedaan te krijgen? Wat zijn jullie ultieme time management tips?
Neen zeggen is voor mij ook een moeilijke… ik wil precies dat iedereen me leuk vind, ook al besef ik dat dat helemaal niet kan.
Hier nog een Harry Potter-fan-herlezer! *zwaai*
Leuke blogpost! Ik doe het een beetje op dezelfde manier, en probeer ook te streven naar inbox zero. Mijn collega’s vinden dat ik heel georganiseerd en gestructureerd ben, maar ik vind dat het nog altijd beter kan 🙂
🙂 Ik vond het geweldig fijn om hier eens te mogen komen gastbloggen!
Amaai Evi zo gestructureerd! Ik kan er alleen maar van leren.
Ik neem die blokken al zeker mee, vind ik een goede tip.
Inbox is bij mij een ramp, tijdens de vakantie (nu dus!) probeer ik die zoveel mogelijk leeg te maken, maar zelfs dat lukt mij amper.
Leuke gastblog op 1 van mijn favoriete blogs!